Suntech S.A., dynamicznie rozwijający się producent oprogramowania dla operatorów telekomunikacyjnych, planuje w drugim kwartale tego roku emisję akcji i wejście na rynek NewConnect. Spółka ma ambitne plany, a kluczowym elementem strategii rozwoju jest ekspansja międzynarodowa.Wartość emisji akcji wyniesie 3 mln zł.
Suntech to innowacyjna spółka z polskim kapitałem reprezentująca sektor nowych technologii. Firma specjalizuje się w tworzeniu systemów informatycznych dedykowanych dla firm z sektora telekomunikacyjnego. Klientami Spółki są operatorzy GSM, dostawcy usług triple play (Internet, telefon, telewizja) oraz operatorzy wirtualnych sieci komórkowych (MVNO). Firma ma silnie ugruntowaną pozycję na polskim rynku - aż 9 spośród 18 z kluczowych operatorów telekomunikacyjnych i sieci kablowych korzysta z systemów Suntech.
Plany dotyczące NewConnect
Zarząd, biorąc pod uwagę dynamikę rozwoju rynku, podjął decyzję o upublicznieniu Spółki. Prywatna Oferta Akcji jest przygotowywana i będzie prowadzona przez Autoryzowanego Doradcę - Capital One Advisers Sp. z o.o. W maju planowane jest przeprowadzenie oferty prywatnej akcji skierowanej do wybranej grupy inwestorów (private placement). Suntech powinien zadebiutować na NewConnect do końca czerwca bieżącego roku. Pierwszy krok formalny w celu upublicznienia Spółki został już zrealizowany - w kwietniu tego roku sąd zarejestrował przekształcenie Suntech w spółkę akcyjną.
Cele emisji i strategia rozwoju
Celem emisji akcji jest pozyskanie kapitału na dalszy rozwój firmy, w tym zakładane jest agresywne wejście Spółki na rynki zagraniczne. Suntech planuje utworzenie działu sprzedaży eksportowej i przedstawicielstw firmy poza granicami Polski. Dodatkowo strategia rozwoju zakłada dalszy rozwój oferty produktowej i umocnienie Spółki na rynku krajowym (rozwój sprzedaży własnych systemów oraz produktów zagranicznych partnerów). Plany są bardzo ambitne – realizacja ustalonej strategii na lata 2008-2011 ma być pierwszym krokiem w kierunku uczynienia Suntech środkowo-europejskim liderem w produkcji systemów informatycznych dla operatorów telekomunikacyjnych oraz telewizji kablowych oferujących usługi triple/quad play.
Profil klientów Suntech
Oprogramowanie Suntech jest tworzone przez zespół wysokiej klasy specjalistów przy współpracy z czołowymi, krajowymi ośrodkami naukowo-badawczymi oraz międzynarodowymi organizacjami odpowiedzialnymi za standaryzację rozwiązań. Potwierdzeniem dynamicznego rozwoju firmy są osiągane wyniki finansowe oraz zrealizowane wdrożenia u znacznej liczby operatorów telekomunikacyjnych. Suntech wdrożył swoje systemy wśród liderów polskiego rynku telekomunikacyjnego (m.in. w Orange, Plus GSM), jak również u największych operatorów sieci kablowych typu triple play (Aster, Vectra). Ponadto, Spółka realizowała projekty dla: Sferii, Netii, oraz Telekomunikacji Kolejowej.
Wyniki finansowe
W 2007 roku przychody Suntech S.A. osiągnęły poziom 8,4 mln zł i wzrosły w stosunku do 2006 roku o 49,5 %. Zysk netto w 2007 roku wyniósł 1,2 mln zł, a w 2006 0,12 mln zł. Sprzedaż produktów dla rynku telekomunikacyjnego stanowiła w roku 2007 ponad 81% wszystkich przychodów Spółki.
Otoczenie rynkowe
Oferta produktowa Suntech wpisuje się w potrzeby rynku. Według analityków, oczekuje się, że globalny rynek dostawców rozwiązań informatycznych dla operatorów telekomunikacyjnych wzrośnie z 42 miliardów USD w 2007 r. do 63 miliardów USD
w 2012 r., a więc w tempie ponad 8% rocznie. Trendy obserwowane na rynku telekomunikacyjnym, które zmuszają operatorów do szukania innowacyjnych rozwiązań softwarowych, to przede wszystkim postępująca liberalizacja rynku, zaostrzająca się konkurencja, rozwój nowych usług i technologii, konwergencja usług stacjonarnych, mobilnych i kablowych oraz spadek przychodów przypadających na użytkownika.
W rezultacie zachodzących zmian, pojawiają się nowe szanse i wyzwania, których kierunki rozwoju powinny uwzględniać nowe potrzeby operatorów. Dostawcy rozwiązań informtycznych, którzy będą w stanie sprostać tym oczekiwaniom będą głównymi beneficjentami prognozowanych wzrostów tego rynku.
Zakres oferty Suntech
Produkty oferowane przez Suntech mają na celu usprawniać działalność biznesową telekomów i dzielą się na trzy podstawowe kategorie: Billing & CRM, Network Inventory, Business Process Management. Systemy billingowe i CRM umożliwiają operatorom telekomunikacyjnym prowadzenie kompleksowej obsługi klientów oraz wspomagają rozliczenia międzyoperatorskie. Network Inventory to system inwentaryzacji zasobów sieci telekomunikacyjnej, zarządzania jej konfiguracją oraz planowania rozbudowy sieci. Business Process Management to rozwiązanie wspierające przystosowanie firm telekomunikacyjnych do nowych potrzeb organizacyjnych oraz optymalizację ich procesów biznesowych.
Historia
Firma rozpoczęła swoją działalność w 1995 roku i od samego początku koncentrowała się na tworzeniu innowacyjnych systemów informatycznych. We wstępnej fazie rozwoju Zarząd Spółki położył nacisk na rozwiązania informatyczne skierowane do sektora bankowego. Suntech był prekursorem w zakresie systemów wspomagających banki i inne instytucje finansowe w świadczeniu usług z wykorzystaniem Internetu i telefonu. Obecnie Suntech ma na swoim koncie ponad 70 wdrożeń w tym sektorze. Kilka lat temu Spółka dostrzegła duży potencjał rynku telekomunikacyjnego w Polsce. Dokonano znacznych inwestycji w rozwój specjalistycznych systemów informatycznych dedykowanych dla operatorów GSM, usług typy triple play (Internet, telefon, telewizja) oraz wirtualnych sieci komórkowych (MVNO).
Zatrudnienie i struktura akcjonariatu
Suntech zatrudnia ponad 70 osób, z czego większość to wysoko wykwalifikowani specjaliści w zakresie tworzenia i wdrażania systemów informatycznych. W Zarządzie Suntech zasiadają cztery osoby, które jednocześnie są założycielami firmy i posiadają po 25% akcji.